چاپ پلی کربنات

آموزش طراحی پنل پلی کربنات

طراحی پنل با پلی کربنات

پنل پلی کربنات یک نوع لیبل چاپ شده است که روی وسایل الکترونیکی و صفحه کلید دستگاه‌های مختلف زده می‌شود. این نوع پنل یا لیبل از پلی کربنات ساخته می‌شود. دلیل استفاده و کاربرد زیاد آن در مصارف مختلف مقاومت بالای آن در برابر عوامل مختلف محیطی از جمله رطوبت است.در مقاله های قبلی در مورد چاپ پلی کربنات و روش های مختلف آن صحبت کردیم، در ادامه این مقاله به نحوه ساخت پنل پلی کربنات و ویژگی‌های آن اشاره خواهیم کرد.

کاربرد پنل و لیبل پلی کربنات

از این پنل و لیبل در قسمت صفحه کلید و یا در قسمت نمایشگر برخی از وسایل الکتریکی همچون دستگاه کنترل از راه دور استفاده می‌شود. از این لیبل‌‌‌‌‌‌های ساخته شده توسط پلی کربنات همچنین در روکش کنترل تلوزیون نیز استفاده می‌شود. از پلی کربنات همچنین در صنعت‌های دیگر همچون در ساخت سقف‌های کاذب و پارتیشن نیز استفاده می‌شود.

نحوه چاپ پنل پلی کربنات

در این قسمت از مقاله به توضیح چاپ پنل با پلی کربنات با چه روش‌هایی و چگونه انجام می‌گیرد، خواهیم پرداخت.

با توجه به اینکه آیا نور امکان عبور را دارد یا نه چاپ پنل با پلی کربنات به دو صورت انجام می‌گیرد.

پشت نور

اگر قسمت هایی از دستگاه و پنل نیاز به عبور نور از خود را داشته باشند از این روش استفاده می‌شود.

چاپ پنل های پلی کربنات

بی پشت نور

اگر نیازی به عبور نور از دستگاه وجود نداشته باشد، از روش بی پشت نور استفاده می‌شود.

فرایند ساخت لیبل پلی کربنات

در روش چاپ پنل از طریق پلی کربنات مراحل مختلفی وجود دارد که در ادامه به توضیح و آموزش آنها خواهیم پرداخت.

  • مرحله اول طراحی
  • مراحله دوم اماده سازی
  • مرحله سوم چاپ
  • مرحله چهارم برش

ابتدا طراحی لیبل و پنل همراه با ابعاد و اندازه های آن توسط مشتری سفارش داده می‌شود. بعد از تایید نهایی و آماده سازی، چاپخانه باید استفاده از رنگ‌‌‌‌‌‌‌های مرغوب و جوهر با کیفیت را سرلوحه کار خود قرار دهد تا نتیجه نهایی با مقاوت بالایی باشد.در مرحله چاپ از دستگاه یووی استفاده می‌شود. این دستگاه از لامپ‌های مختلف فرابنفش تشکیل شده است. لازم به ذکر است که پنل و محصولات چاپ شده با پلی کربنات نسبت به نور ماورا بنفش مقاومت بالایی دارند. اما رنگی که برروی چاپ استفاده می‌شود نسبت به اشعه فرابنفش حساسیت دارند. به همین دلیل در طول فرایند چاپ این اشعه روی آنها تابانده می‌شود. رنگ‌های مورد استفاده در چاپ به دلیل حساسیت خود به این نوع اشعه برروی پنل چاپ می‌شوند و واکنشی به آن نشان نمی‌دهند.در مرحله آخر به وسیله کاتر و در ابعاد و اندازه‌های مورد نظر برش داده می‌شود. برش به دو روش صورت می‌گیرد.

برش لیزری

در روش لیزری برش به وسیله دستگاهی تمام اتوماتیک انجام می‌گیرد. کار با این روش صورت بالایی دارد که تعداد پنل‌های مورد سفارش کم باشد از این روش استفاده می‌شود.

برش دایکات

هنگامی که تعداد پنل‌های سفارش شده بالا باشد، ابتدا یک قالب آماده می‌شود. سپس با استفاده از دستگاه خاصی به نام دایکات برش به تعداد و ابعاد دلخواه مشتری با سرعت و دقت بالایی انجام می‌شود.در مرحله اخر اگر پنلی همراه با چسب سفارش داده شده باشد،لیبل چاپ شده به قسمت مونتاژ ارسال می‌شود. در این قسمت لیبل مخصوصی در زیر لیبل‌های چاپ شده زده می‌شود. در نهایت پنل‌ها به قسمت بسته بندی ارسال می‌‌‌‌‌‌شوند.

روش‌های مختلف چاپ پنل با پلی کربنات

دو روش اصلی وجود دارد که چاپ پنل به یکی از این دو روش صورت می‌گیرد:

چاپ به روش سیلکی

این روش به روش چاپ دستی نیز معروف است. از ویژگی‌های بارزی که در این روش وجود دارد؛ بعد دهی به طرح مورد نظر است. این روش طرح به صورت 2 بعدی و 3 بعدی چاپ می‌شود. این روش زیبایی و جذابیت خاصی به طرح مورد نظر می‌دهد. از ویژگی‌های بارز در این روش مقاومت بالای آن نسبت به عوامل مختلفی محیطی است. همچنین در این روش طی فرایندهای مختلف ضد آب می‌شود.

چاپ به روش نمونه زنی

چاپ به روش نمونه زنی یا دیجیتالی روش دیگری از چاپ است. از این روش فقط در چاپ نمونه لیبل‌ها استفاده می‌شود. روش چاپ با این روش مقاوت کمی به طرح چاپ شده می‌دهد. بنابراین، بعد از قرارگرفتن پنل چاپ شده در شرایط مختلف محیطی به سرعت کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد.

پنل های پلی کربنات

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با آموزش پنل با پلی کربنات صحبت کردیم. همانطور که می‌دانید پلی کربنات از مواد سفتی تشکیل می‌شود که در صنعت‌های مختلف از جمله ابزار آلات پزشکی استفاده می‌شود. امروزه این محصول جایگزین مناسبی برای شیشه محسوب می‌شود. کاربرد دیگر پلی کربنات در مصارف خانگی است که از آن به عنوان عایق استفاده می‌شود. همچنین برای دکوراسیون خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این محصول به خاطر داشتن ویژگی‌های خاص الکتریکی از تابش مستقیم و عمودی نور خورشید در فصل گرما جلوگیری کرده و به صورت عایق ساخته شده از پلی کربنات از گرم شدن بیش از حد خانه نیز جلوگیری می‌کند.

اخرین مقالات

ارسال و آپلود فایل

چاپ پیکسل مصمم است با استفاده از بهترین متریال و با در اختیار داشتن تجهیزات روز دنیا همواره پاسخگوی نیاز مشتریان خود باشد . این مجموعه با بکارگیری پرسنل با تجربه در زمینه طراحی و تولید لیبل های پلی کربنات ممبرین سوئیچ آماده ارائه خدمات به شرکت ها و کارخانجات تولیدی محصولات الکترونیکی در سریع ترین زمان و با بهترین کیفیت میباشد .