چاپ پلی کربنات

دستگاه چاپ پلی کربنات چیست؟

ورق های پلی کربنات

همانطور که می‌دانید پلی کربنات یک متریال پلیمری است که در دستگاه فلت بد مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد برچسب‌های پلی کربنات در پنل دستگاه صنعتی به چشم می‌خورد. گفتنی است که چاپ پلی کربنات یکی از انواع چاپ صنعتی بوده و کاربردهای بسیاری دارد. در این مقاله قصد داریم در رابطه با دستگاه چاپ پلی کربنات صحبت کنیم.

پلی کربنات چیست؟

پلی کربنات نام یک نوع پلیمر است که به خاطر قابلیت ترمو پلاستیکی اش فواید بسیاری در صنعت و به ویژه در صنعت چاپ ایفا می‌کند. قابلیت ترمو پلاستیکی بدین معنی است که موارد گرمایش روی آن تاثیر می‌گذارد و باعث نرم شدن پلی کربنات می‌شود. این مواد دوباره پس از سرد شدن به حالت اولیه خود باز می‌گردند. همچنین این نوع چاپ زیبای و ظرافتی به دستگاه می‌دهد.

شیوه چاپ روی دستگاه پلی کربنات چگونه است؟

چاپ پلی کربنات در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف انجام می‌شود. این نوع چاپ روی پلیمری انجام می‌شود که به دلیل ویژگی‌های بارز آن همچون قابلیت شکل پذیری، قایلیت عبور نور و سبکی بسیار مورد توجه و علاقه افراد در صنعت چاپ قرار گرفته است. مواد پلی کربنات به صورت رول و ورق و به صورت مات و شفاف به بازار عرضه می‌شوند و از  قابلیت چسبندگی جوهر خوبی برخوردار هستند.در روش چاپ برروی پلی کربنات که با دیگر روش‌های چاپ دیجیتال کمی متفاوت است کار برروی دستگاه فلت بد انجام می‌شود. این نوع چاپ به دو روش انجام می‌شود. بسته به نوع کاری که می‌خواهیم از این روش داشته باشید یکی از این دو روش را باید انتخاب کنید.

  • چاپ با پشت نور
  • چاپ بدون پشت نور

فرایند چاپ پلی کربنات

ابتدا نوع طرح و تعداد مورد نیاز توسط مشتری انتخاب شده و به مراکز چاپ ارسال می‌شود. بعد از تایید طرح توسط مرکز چاپ مراح کار اغاز می‌گردد. رول‌های پلی کربنات از سه نوع شفاف، مات و بافت دار تشکیل شده اند. ابتدا باید یکی از این انواع توسط چاپگر انتخاب شود. انتخاب نوع خوب و با کیفیت جوهر نیز تاثیر فراوانی روی کیفیت چاپ نهایی خواهد داشت. در حین عمل چاپ جوهر برروی ورق‌های پلی کربنات ذوب می‌شود و در نهایت به لایه های زیرین می‌رسد.مرحله بعدی برش است که برش اغلب به صورت دستی انجام می‌شود. اگر طرح از ظرافت بالایی برخوردار باشد از لیزر برای برش استفاده می‌شود. براساس نیاز مشتری گاهی طرح چاپ شده نیاز به مونتاژ پیدا می‌کند. در این روش عمل برجسته سازی طرح انجام می‌گیرد. در صورت نیاز، اگر قرار باشد نوع چاپ به صورت چسب دار در اختیار مشتری قرار گیرد؛ این کار به وسیله مواد و چسب های مخصوص انجام می‌شود.

دستگاه چاپ پلی کربنات

بررسی دستگاه چاپ پلی کربنات

دستگاه چاپ پلی کربنات یا دستگاه یووی دستگاهی است که داری اشعه ماوراء بنفش می‌باشد. از این دستگاه برای چاپ روی مواد پلی کربنات استفاده می‌شود. این دستگاه باعث می‌شود که طرح روی ورق‌های پلی کربنات چاپ شود. به خاطر حساسیتی که پلی کربنات نسب به اشعه ماوراء بنفش دارد، مقاوت آن نسبت به تابش نور خورشید بیشتر می‌شود. این فرایند باعث ماندگاری بهتر رنگ و شفافیت طرح می‌شود.

دستگاه تولید پلی کربنات

یکی از متداول ترین روش‌هایی که تولید ورق های پلی کربنات  انجام می‌شود، روش اکستروژن است. در این روش هیچ نیروی انسانی در تولید این ورق‌های دخیل نیست. البته تنظیم دستگاه‌ها به وسیله نیروی انسانی انجام می‌شود. در این روش از ابزاری به نام اکسترود استفاده می‌شود. به طور کلی این روش از سه قسمت تشکیل می‌شود:

  • گرانول پلی کربنات تهیه و به قیف اکسترود وارد می‌شود.
  • گرانول پلی کربنات ذوب می‌شود.
  • شکل دهی به ورق گرانول انجام می‌شود.

گرانول‌ها ماده اولیه برای تهیه پلی کربنات هستند که باید تامین شوند و دانه‌های ریزی است که باید در درمای خاص به دور از رطوبت نگه داری شود. از گرانول معمولا در انبارها استفاده می‌شود. بعد از ورود گرانول‌ها در درون محفظه اکسترود در دستگاه استروژن این دانه‌ها با استفاده از لوله استوانه ای که روی بدنه آن صفحه ای مارپیچ ایجاد شده است به سمت جلو حرکت می‌کنند. از آنجا که دما در داخل دستگاه بالاتر از دما در فضای بیرونی است این دانه های گرانول ذوب شده و به مایع غلیظی تبدیل می‌شوند. در مرحله آخر شکل گیری انجام می‌شود .غلتک‌هایی در دستگاه اکستروژن وجود دارد که با عبور ماده گرانول از آنها به شکل ورق‌هایی در می آیند و در نهایت با کاتر بریده می‌شوند.

دستگاه لیبل پلی کربنات

لیبل براساس چاپ روی پلی کربنات عموما به دو روش اصلی انجام می‌گیرد.

  • چاپ سیلیکی : از مزیت‌های این روش می‌توان به مقاومت زیاد آن اشاره کرد. در این روش چاپ به صورت سه بعدی انجام می‌شود.
  • نمونه زنی : طرح‌های چاپ شده با استفاده از روش نمونه زنی از مقاوت کمتری در برابر نور خورشید برخوردار هستند. به همین دلیل به مرور زمان تغییر رنگ و افت کیفیت به وجود می آید.

ورق های پلی کربنات

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با دستگاه چاپ پلی کربنات صحبت کردیم. دستگاه یا پنلی که در آن از این نوع چاپ استفاده می‌شود؛ در برابر مواد شیمیایی از مقاومت برخوردار است. از جمله کاربردهای پلی کربنات می‌توان به استفاده از آن در نمایشگر یخچال و روکش صفحه کلید و کیبورد اشاره کرد.

اخرین مقالات

ارسال و آپلود فایل

چاپ پیکسل مصمم است با استفاده از بهترین متریال و با در اختیار داشتن تجهیزات روز دنیا همواره پاسخگوی نیاز مشتریان خود باشد . این مجموعه با بکارگیری پرسنل با تجربه در زمینه طراحی و تولید لیبل های پلی کربنات ممبرین سوئیچ آماده ارائه خدمات به شرکت ها و کارخانجات تولیدی محصولات الکترونیکی در سریع ترین زمان و با بهترین کیفیت میباشد .